Periode van groei

18-05-2024

Binnen Montessori worden vier ontwikkelingsperioden onderscheiden:

1. Periode van geboorte tot zes jaar

- Kinderen moeten zich geliefd en beschermd voelen.

- Ze zijn impulsief (leren uitgestelde bevrediging).

- Hebben behoefte aan orde in huis en routine.

- Ontwikkelen het vermogen om duidelijk te communiceren.

- Bewegen doelgericht.

- Zijn zintuiglijke leerlingen.

- Werken alleen of parallel (naast een ander kind of volwassene).

- Hebben doelgericht werk nodig.

2. Periode van zes tot twaalf jaar

- Heeft het grootste potentieel voor intellectuele ontwikkeling.

- Verliest het babyachtige uiterlijk en tanden.

- Is klaar om van concreet leren naar abstract leren te gaan.

- Maakt gebruik van verbeelding.

- Heeft meer interne dan externe orde nodig.

- Is avontuurlijk en onafhankelijk (houdt er niet van om te horen wat hij moet doen of hoe hij moet denken).

- Heeft een gevoel voor rechtvaardigheid: "het is niet eerlijk!"

Veel kinderen vertonen enkele kenmerken van de volgende periode voordat ze de overgangsleeftijd bereiken. De volledige transitie kost echter meestal tijd, dus we mogen er niet van uitgaan dat een kind van vijf jaar zich al in de tweede periode bevindt. Als ouders is het onze rol om de kinderen te observeren en, wanneer we deze kenmerken ontdekken, hen te ondersteunen via onze gezinssituatie, routine, relaties, enzovoort.

In een Montessori-klas zitten kinderen van elke ontwikkelingsperiode apart. De eerste periode wordt de onderbouw genoemd, en de tweede periode de bovenbouw. Momenteel bevinden mijn drie kinderen zich elk in een andere ontwikkelingsperiode, wat de ontdekking en observatie bewonderlijk maakt. Onlangs heb ik me meer dan ooit toegelegd op het observeren van hun omgang, interesses, de invloed van het weer, de benutte ruimte in huis, hun samenwerking onder elkaar, en vooral welk effect de tweede ontwikkelingsperiode op Noor heeft, en hoe deze gedragskenmerken overkomen bij de andere twee kinderen, familie en vrienden...

Merk je enkele van deze kenmerken op bij een van jouw kinderen? Hoe ga je hiermee om? Ik ben erg benieuwd, vertel het me maar in de comments.

Liefs, Yemina